תפריט נגישות

טוראי מרדכי מורדי אדלר ז"ל

מרדכי אדלר
בן 28 בנפלו
בן שרה ויוסף
נולד בהונגריה - מישקוליץ
בכ' באייר תר"פ, 8/5/1920
התגורר ביסעור
שרת בגבעתי - תש"ח גד' 53, חיל השריון חט' 5
נפל בקרב
בח' באלול תש"ח, 12/9/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: נגבה
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: קיבוץ נגבה

קורות חיים

אדלר מרדכי ("מורדי") בן יוסף ושרה. נולד ב-8.5.1920 במישקולץ אשר בהונגריה. היה הבן הבכור למשפחה למודת יסורים ועוני. מילדותו היה ער לבעיות חברה וללימודים. בעל השכלה תיכונית, ובחייו האזרחיים היה מרפא-שינים. אהבה עזה אהב ספרות סוציאליסטית ואף הצטרף לתנועת הס.ד. שבהונגריה. במשך הזמן עבר לחוג שמאלי יותר, ל"בולשביקים" שבהונגריה.

ב-1940, אחרי פרוץ מלחמת-העולם השניה, סבל מרדיפות ככל היהודים ונלקח למחנה-עבודה, אך שוחרר כמפרנס משפחה לאחר מות אביו. משפחתו הוגלתה לאושבינצים והוא נשאר ערירי במחנות-עבודה, אולם ברח משם ותצטרף לתנועת "השומר הצעיר" והיה גם חבר בפלוגות המחתרת הציונית.

עם שחרור אירופה עבד זמן-מה בהכשרה חקלאית ועלה ארצה דרך קפריסין באניה "ברכה פולד" ב-3 ביוני 1947. בארץ הצטרף לגרעין "השומר הצעיר" בקיבוץ מענית וכתום תקופת הגרעין - עבר לקיבוץ יסעור.

בפרוץ מלחמת-השחרור השתתף בפעולות החי"ש בכיבוש עכו. נשלח להגנת נגבה ובחושו לעזרת פצועים עלה על מוקש וקיפח את חייו ביום ח' באלול תש"ח (12.9.1948) ובו ביום נקבר שם.

התבלט כאדם שקנה לו את נסיונות עולמו ביסורים. הלך ערירי. קיבוץ יסעור הוציא ביום השנה את הקונטרס "על זכרו של מרדכי" הוא מורדי.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה