תפריט נגישות

טוראי יוסף טייטלבוים ז"ל

יוסף טייטלבוים
בן 42 בנפלו
בן חיה וישראל-אהרן
נולד בסג'רה
בתר"ס, 1905
התגורר ביסוד המעלה
שרת בגבעתי - תש"ח הגמ"ר/גבעת ברנר
נפל בקרב
בכ"ו בכסלו תש"ח, 9/12/1947
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ואדי צראר
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: יסוד המעלה

קורות חיים

בן ישראל-אהרן וחיה (איכרים בסג'רה). נולד בשנת 1905 בסג'רה. בשנת חייו הראשונה מת עליו אביו ואמו עברה ליסוד המעלה ושם נישאה שנית לאיש והילד גדל ולמד כבן איכרים ובהתבגרו היה גם הוא איכר. נשא אשה ונולדו לו שתי בנות. ידע את הלשון הערבית על בוריה, וכן היו נהירים לו מנהגי הערבים. מידיעתו זו הפיק תועלת רבה בעת תפקידיו בשירות ה"הגנה". בגלל קשריו הטובים עם הערבים ועם השייכים בכל הארץ ניהל תכופות משא-ומתן קשה ומיגע בעניני גאולת-דם וכיוצא בהם. את קשריו אלה ניצל גם לשם השגת הידיעות הדרושות לישוב.

במאורעות 1936-1939 ניהל מטעם ה"הגנה" את הקשרים עם הערבים. באותה תקופה עבר לגבעת-ברנר, וכאן נשאר כשומר-שדות וכמקשר עם הערבים מטעם המוסדות. האמין ביחסי-שכנים תקינים, ופעמים רבות הצליח לישב סכסוכים ולמנוע מרירות יתירה ושפיכות דמים. עם פרוץ מלחמת השחרור האמין כי יצליח להשפיע על כפרים ערביים שלמים שלא יתנו ידם למסיתים. אולם אמונתו זו נתבדתה.

אחרי נפילת ידידו, מפקד ה"הגנה" יהושע גלוברמן, נסע ביום 9.12.1947 לכפר ערבי ליד לטרון כדי לברר את שמות המשתתפים ברציחתו. קשריו המצוינים עם הערבים לא עמדו לו והוא נרצח בדרך, בואדי-צראר, בפתח אהלו של השייך ידידו. עמו נרצח עוזרו הערבי שנלוה אליו. נשקו נשדד ממנו. המשטרה מצאה את גויתו באוהל בדואי שנעזב מיושביו והעבירה אותה למנוחת עולמים בבית-הקברות ביסוד-המעלה.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה