תפריט נגישות

רס"ן חגי ביבי ז"ל

רשימות לזכרו

מנהיגות בחינוך / פרופ' דן ענבר

אלבום תמונות

האוניברסיטה העברית, בי"ס לחינוך, לימודים לקראת תואר שלישי
גליה מזור, אפריל 2004

רס"ן חגי ביבי הי"ד נהרג עם סגנו בגזרת עזה, בדצמבר 2003. בתרגיל זה אביא מדבריו לפיקודיו וכן מדברי מפקדיו אודותיו בעודו בחיים ולאחר נפילתו. מתוך דמותו עולים איפיונים של מנהיג מעצב ומתגמל כאחד... "איך נפלו גיבורים".


אבוליו במאמרו מציג את מודל "פיתוח הטווח המלא של המנהיגות" (ברנס 1987, בס 1985) הכולל שלושה סגנונות: מנהיגות מעצבת, מנהיגות מתגמלת ואי-מנהיגות ("שב ואל תעשה").
בעבודתי זו אתמקד במנהיגות מעצבת ואשלב דוגמאות לרכיביה מדמותו של רס"ן חגי ביבי ז"ל.
בסגנון המנהיגות המעצבת המנהיג מעצב את מונהגיו בדרך של העצמה, תוך מתן משמעות למעשיו/למעשיהם הנגזרים מחזונו ומהערכים שעליהם שואף להגיע. המנהיג יוצר טרנספורמציה בשאיפות ובציפיות של המונהגים. לפי בס, המונהגים נעשים עצמאיים יותר, ביקורתיים ואלטרואיסטיים. סגנון המנהיגות המעצבת כולל ארבעה מרכיבים עיקריים:
התייחסות אינדיבידואלית, המנהיג מתייחס בתשומת לב לצרכים האישיים של כל מונהג ומספק להם הדרכה וחניכה, "חגי הכיר את כל חייליו באופן אישי ודאג להם כאב הדואג לבניו - ליטף, חיזק ועודד בשעת הצורך... ודאג לתנאי שירותם..." (מפקדו לאחר מותו).
המנהיג מעודד קשרי תקשורת דו סיטריים ואמון מלא בו "...חיילים כולם היו מוכנים ללכת אחריך ולצידך אל הלא נודע, אל המשימות הקשות ביותר. נכונותם זו נבעה מאמון גדול בך... מידיעה שתעשה הכל... מידיעה ששלומם חשוב לך על פני חייך שלך" (סא"ל חרמוני) וגם פיקודיו בסיום קרב "...תודה... שלחמת למעננו". המנהיג נגיש וזמין, מגלה אמפתיה לצרכיהם, "על חגי נודע שהגיע לביקור בית אצל חייל. הבית היה חשוך... ושילם את כל החובות לחברת החשמל, מכספו שלו". המנהיג מתייחס ל'שונות' בין המונהגים כערך ומאפשר לכל מונהג תמיכה והזדמנות ללמידה "...תתקדמו בשרשרת הפיקוד בצבא" (חגי ז"ל לפיקודיו)".
המנהיג מעודד, תומך ואף מבקר כל אחד עפ"י יכולתו ומקומו בציר ההתפתחות האישי שלו, "הוא טיפח חיילים שלא סיימו אף מסגרת אחרת קודם... זהו קסמו של חגי - שהאמין בחייליו, חיזק את ביטחונם באופן המוצלח ביותר" (דברים לזכרו).
המנהיג יעודד שיתוף פעולה בין המונהגים ובינו לבינם, חגי ז"ל הדגיש בחינוך חייליו את "ראיית האדם כלוחם, האחריות ההדדית וערך הרעות היו לנגד עיניו" (סא"ל מרלו).
אתגור אינטלקטואלי מתייחס לאופן בו המנהיג מתמודד עם בעיה והתייחסותו אליה כסוגיה שיש לה נקודות מבט שונות. המנהיג מעודד פתיחות לשאול, לטעות ולתעות, לבקר ולהעלות חלופות מקוריות ויצירתיות. הוא מתייחס לכל כשל כאל הזדמנות למנף את המונהגים, חגי ז"ל "עם סיום המסלול... עברנו חוויות ומכשולים אותם למדנו לעבוד ביחד, להתגבר ולהמשיך הלאה. התקופה הקשה ביותר היא ההתחלה... כל קושי הוא סימן שאלה המתורגם לאחר שיח לאתגר חדש".
הנעה השראתית מתייחסת לאיכותיות אשר המנהיג מניע את המונהגים להישגים, ביצועים גבוהים ולהתפתחות אישית. השראתם של מנהיגים המייצגים רכיב זה היא שיש להשקיע בהווה כדי להשיג עתיד טוב יותר, תוך העלאת רצף הציפיות שלהם מעצממ ואמון מלא ביכולתם. "...אין לי ספק שגם בקו זה נעמוד בצורה הטובה ביותר ואיכותית", "...אנו נדגיש את המקצועיות והכשירות הבסיסית וזאת על מנת להמשיך ולהיות הפלוגה המופלאה בגדוד" (חגי ז"ל).
השפעה כמודל לחיקוי ולהזדהות, זוהי הרמה הגבוהה ביותר המשקפת מופת מוסרי והתנהגותי, אשר יוצר מצע של הזדהות וחיקוי עם המנהיג, "מתחילת המסלול ועד סופו, היית בשבילנו מודל להערכה ולהערצה, למפקד מעולה... צעדנו בראש נאה בעקבותיך..." (פיקודיו בסוף מסלול).
תכונות מנהיגים שכאלה הם דבקות, עקביות, אלטרואיסטיות, "חגי מתגלה כעילוי מבחינת תיפקודו הן בתחום המקצועי והן בתחום האישי..." ובמדברי ההספד "חגי ממשיך להתנדב... חגי שאף קדימה וחיפש כיצד ניתן לתרום מעצמו עוד..." המנהיג מגלה ביטחון עצמי במכוונות למשימה ונטילת אחריות לפעילות של המונהגים, "...ואזרחי מדינת ישראל בכלל סומכים עלינו בשמירה והגנה על חייהם... נפלה בידינו הזכות להציל ולשמור על חיי אזרחים" (חגי ז"ל).
לסיכום, מנהיגות מעצבת היא התגלמות המנהיג המונע ע"י מוטיבציה אקספרסיבית להגשמת העצמי. המנהיג אינו מצפה לתגמול ומשמש דוגמא אישית למונהגים. הוא מעצים אותם ומקושר אליהם ע"י היותו חונך ומחנך כאחד, "משהו בתוכו לא נתן לו להתייאש מאף אחד, אך פעם, הוא נתן אמון בכולם והם נתנו לו בחזרה..." (מפקדו מתוך דברי ההספד).

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה