תפריט נגישות

טוראי יוסף טייטלבוים ז"ל

מתוך "דבר" מיום 10.12.1947


נרצח יוסף טייטלבאום שומר גבעת-ברנר

יוסף טייטלבאום שומר גבעת-ברנר ידידם הגדול של הערבים מדן ועד באר-שבע, שבכל חלקי הארץ היו לו עשרות ידידים בין שיכי בידואים ונכבדי הערבים נפל חלל על סף אוהל בדואים בבקשו חסות מפני רוצחים ערבים שדלקו אחריו.
יוסף טייטלבאום ומכירו השומר הערבי יצאו אתמול ב-8.45 מרחובות בדרכם ללטרון במכונית נהוגה ע"י גיבלי. שלוש מאות מטר לפני הכניסה למחנה הצבא של ואדי-סרר (נחל שורק) הבחינו הנוסעים בשני ערבים מהלכים בכביש כשפניהם לעבר המחנה הצבאי; אחריהם נראו חמשה ערבים לבושי עבאיות ומעילים עליונים קצרים חבושים כפיות ועקאלים. שניים מהם היו מזוינים בתת-מקלע סטאן, ושלושה באקדוחים. הנוסעים פנו ימינה מהכביש ובנסות הנהג לעבור על פני צינור שהיה בתעלה נשבר הצנור והמכונית שקעה. טייטלבאום והנהג החליטו להשאיר את המכונית עם השומר הערבי ולברוח. במרוצתם הבחינו כיצד חמשת הערבים מתקרבים אל המכונית מוצאים את מוחמד בן לויתם, מכים על ראשו בנבוט, לוקחים ממנו את אקדחו ויורים בו. הם ראוהו צונח על הארץ. אחר-כך התחילו הרוצחים לרדוף אחרי שני היהודים ולירות עליהם ממרחק של 50 מטר.
י. טייטלבאום חשב שיקבל חסות באהלי הבדואים ידידיו - כמנהג המקובל בערב - אולם טעה. על סף האוהל השיגוהו שני כדורי המרצחים בגבו והוא כרע נפל.
דבר הרצחו של טייטלבאום פשט מהר בכל הארץ, ואבל כבד ירד על רבים, בעיקר בגבעת-ברנר, בה שימש שומר השדות ואיש הקשרים עם השכנים הערבים. גויתו הועברה לבית התרבות של הקיבוץ ומשמר כבוד עומד על ידו. הבוקר ב-9 יועבר ליסוד-המעלה. שם הניח אשה ושתי בנות. עם הרצחו אבד לישוב איש אשר שירת שרות נכבד בקשירת קשרים עם העם הערבי. מדן ועד באר-שבע נקרא לא פעם להשלים בעניני יחסי שכנות בין יהודים לבין ערבים. "אבו אישמעין" קראוהו הערבים בחיבה ובהערצה. לא זכה לתת מכשרונו ומסגולותיו למדינה ובשליחות חשובה נרצח על ידי פורעים מבני ערב.

("דבר" מיום 10.12.1947)

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה