תפריט נגישות

סמ"ר יעקב קובי אלגמיס ז"ל

יעקב אלגמיס
בן 20 בנפלו
בן מרים ויוסף
נולד בירושלים
בכ"ו באלול תשל"ו, 21/9/1976
התגורר בירושלים
התגייס ב-22.3.1995
שרת בחטיבת גבעתי גדוד רותם
נפל בקרב
בי"א בסיון תשנ"ז, 15/6/1997
מקום נפילה: בית יהון
באזור לבנון
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ד, חלקה: 9, שורה: 09, קבר: 03.
הותיר: הורים, אח: דדי ואחות: לילך

קורות חיים

יעקב (קובי) בן מרים ויוסף. נולד ביום כ"ו באלול תשל"ו (21.9.1976) בירושלים. בן בכור להוריו ואח לדוד ולילך.

קובי החל את לימודיו בבית הספר היסודי תלפיות מזרח ב' בעיר, והמשיכם בבית הספר התיכון ע"ש סליגסברג, במגמת אלקטרוניקה. לאורך כל שנות לימודיו היו השגיו יפים ובתעודת הבגרות ציוניו טובים.

בנעוריו הרבה לעסוק בספורט ושמר על כושר גופני מעולה. בפרט הצטיין בריצה למרחקים קצרים וארוכים. קובי אהב לצפות במשחקי כדורסל וכדורגל: הוא גילה בקיאות במהלכי ליגת ה-.N.B.A, ואת משחקי בית"ר ירושלים לא החמיץ.

קובי, נער שקט וצנוע, שחיוך ביישני מעטר את פניו דרך קבע, היה מלווה תמיד בחברים טובים. במהלך השנים שמר על קשרים קרובים עם מעגל חברים רחב - חברי ילדות וחברים מתקופות מאוחרות יותר, עמו עברו כברת דרך ארוכה.

המוטיבציה הגבוהה של קובי לשרות הצבאי בלטה עוד בתקופת לימודיו. בספר המחזור, בסיום לימודי התיכון נכתב: "קובי הוא בחור שקט, בשיעור לא מתבלט, למטכ"ל שואף להגיע ותאמינו לי הוא עוד יפתיע...". מועד הגיוס המקורי של קובי נדחה בשל רצונו להתגייס לסיירת מטכ"ל. לאחר חודשי המתנה ממושכים, בשלהי חודש מארס 1995, גויס לשירות החובה ושובץ כלוחם בחטיבת "גבעתי", בגדוד "רותם".

מתחילת דרכו היה קובי חייל מסור וחדור מוטיבציה. את מסלול החי"ר המפרך, במהלכו שמש כקשר מ"מ, סיים כחייל מצטיין. בתום המסלול יצא קובי לקורס מפקדי כיתות ושובץ ביחידת הדרכה, במפקדת כוחות השדה. הוא שימש כמ"כ טירונים במגוון תפקידים במתקן אדם ובמחנה 80. שיבוץ זה לא היה לשביעות רצונו, הוא האמין בכל ליבו בצדקת משימת ההגנה על ביטחון המדינה ויישובי גבול הצפון, וחש כי רק בעשייה קרבית, במסגרת הגדוד לצד חבריו, יוכל למצות את כישוריו ולהפיק את המיטב מתקופת שירותו. הוא נלחם בעשקנות לשוב ולשרת בלבנון. במסגרת מאבקו, בסרבו לקבל את הדין, אף נשלח לכלא הצבאי.

בחודש מארס 1997 נשאו מאמציו פרי; הוא הצטרף לגדוד "רותם" ופלוגד החו"ד אשר חלשה על מוצב בינת-ג'בל בלבנון. קובי נטל חלק בפעילות שהובילה את עשיית הגדוד בתעסוקה המבצעית ברצועת הביטחון שבדרום לבנון. בפלוגה ביצע במקצועיות ראויה לציון את כל המוטל עליו. הוא נטל חלק במשימות קשות ומורכבות שביצוען דרש אחריות רבה.

קובי היה אהוב ומקובל על מפקדיו וחבריו ליחידה. הוא בלט בשלוות הנפש והרצינות בהן התמודד עם השגרה המתוחה של הפלוגה. החיוך המרגיע, נדיבות ליבו והתמיכה שידע להעניק לחבריו בזמנים קשים היו לסימן ההיכר שלו.

קובי ויתר על יציאה לקורס קצינים על מנת שיתאפשר לו שחרור בזמן מהצבא לקראת תחילת עבודתו בשירות הביטחון הכללי. בחופשתו האחרונה שיתף את משפחתו בתוכניותיו לנסוע עם שחרורו לצפות במשחקי המונדיאל בפריז ולהמשיך ללימודי מזרחנות.

ביום י"א בסיוון תשנ"ז (15.6.1997), חזר קובי מחופשתו האחרונה בבית. בשעות הערב המוקדמות יצא לפעילות מבצעית בה נטלה חלק גם יחידת שריון. טנק המרכבה בו נסע עלה על מטען רב עוצמה ליד הכפר בית יהון, בגזרה המערבית של איזור הביטחון בדרום לבנון. כתוצאה מעוצמת הפיצוץ ננעלו דלתות תא הלוחמים בטנק. קובי נפצע קשה מפגיעות הדף ונותר לכוד עם חבריו בתוך הטנק. חילוצם נמשך כשעתיים וחצי, זמן ממושך ויקר מידי שחרץ את גורלו של קובי. הוא נפטר מפצעיו במהלך הפינוי לבית החולים. בן עשרים ואחת היה בנופלו.

הוריו החלו בהנצחת זכרו בהכנסת ספריה תורנית לבית כנסת "כלל ישראל", שפעל באופן זמני בתוך בית ספר קיים. בהמשך, בשיתוף פעולה עם עמותת "כלל ישראל" והקהילה, נבנה בית כנסת חדש הנושא את שמו של קובי - "היכל יעקוב".

מפקד הפלוגה של קובי, שליווה אותו מתחילת המסלול, ספד לו: "היית נער, אחד כזה אמיתי מהסוג שרוצה ועושה. כמוך יש מעט. אולי אפילו אין. לחברים שהיו אתך, לאלו שהיו מפקדיך הפרידה קשה, קשה מאוד. לא נותר לנו אלא להודות לך על הזמן שבילינו במחיצתך. השקט, האצילות והמופת יהוו לכולנו דוגמא".

שלום ענסי, חברו של קובי, כתב לזכרו: "התגייסנו ביחד חבורת ילדים, עברנו ביחד מסלול ארוך וקשה. ואתה תמיד עם אותו חיוך קטן בזוית הפה, אותו שקט שהשרית סביבתך, ותמיד אמרת את אותה המילה - בסדר. אף פעם לא התלוננת שקשה, לא חשפת את רגשותיך, תמיד אותו חיוך תמיד אותה מילה - בסדר. במסעות הארוכים בפשיטות הקשות תמיד ראשון עם המ"מ, בולט עם אנטנת הקשר, וכשלכולם קשה וכולם עייפים ושואלים - קובי מה קורה? תמיד ענית באותו חיוך ואותה מילה - בסדר. עברת הרבה מאז אותו מסלול, קורס מכי"ם, הדרכה במחנה 80 נלחמת לחזור לגדוד, לרובאית, לחברה, וכשהגעת שמחנו ושאלנו קובי מה קורה? וענית עם אותו חיוך מוכר ואותה מילה - בסדר. אחרי האימון עלינו לקו, טווינו תכניות לרגילה, לשחרור. ועכשיו הכל נראה זניח כי אתה לא אתנו עוד. לא עוד אותו חיוך לא עוד אותה מילה והכל לא בסדר".

קובי נפל יום לאחר בת המצוה של אחותו לילך וכחודש לאחר נפילתו כתבה: "כבר חודש עבר מבלי שנשים לב. כבר חודש אותך לא ראינו. ראינו, אך רק בתמונות בהן אתה שמח, צוחק, משתעשע ושמחת חיים על פניך. רואים כאילו רצית להמשיך להיות איתנו, לצחוק איתנו, ואפילו לבכות איתנו... כשחבריך באים אני חושבת שאולי גם אתה תופיע פתאום בין הסיפורים שמספרים עליך. הגעגועים והרצון לראות אותך חזקים מהכל. אמא, אבא, דדי ואני נשארנו לבד, לא יודעים מה לעשות, כיצד להתנהג, מה להגיד או איך להרגיש. סיפרו לנו מה היה אך אני עדיין לא מבינה איך זה שהחברים שהיו אתך רק נפצעו, ורק אתה ולמה אתה שהיית הכי חזק מכולם, לא חזרת? מקווה שתהיה איתנו תמיד ותתן לנו כוח להמשיך הלאה, אז להתראות קובי".

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה